۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

در ستایش یک قهرمان قسمت دوم(خسرو گلسرخی)



قسمتی از وصیت نامه و اثار خسرو گلسرخی را اماده کردیم.

http://i37.tinypic.com/1zyeerq.jpg

وصیت نامه گلسرخی : من یک فدائی خلق ایران هستم و شناسنامه من جز عشق به مردم چیز دیگری نیست . من خونم را به توده های گرسنه و پابرهنه ایران تقدیم می کنم و شما آقایان فاشیست ها که فرزندان خلق ایران بدون هیچ مدرکی به قتلگاه می فرستید ایمان داشته باشید که خلق محروم ایران انتقام خون فرزندان خود را خواهد گرفت .....
گلسرخی هم اکنون به همراه تنی چند از دیگر کاروان سیاسی زمان رژیم شاه مانند کرام الله داشیان ، محمد حنیف نژاد ، سعید محسن ، علی اصغر بدیع زادگان ، علی میهن دوست و بیژن جزنی که به همراه 8تن از همرزمانش که در 30 فروردین ماه در تپه های اوین کشته شدند در قطعه سیو سه بهشت زهرا به خاک سپرده شدند .
دفاعیه گلسرخی در دادگاه بسیار شهرت یافت و این دفاعیه با سانسور شدید در زمان شاه از تلویزون پخش شد . او در دادگاه از عقاید مارکسیستی خود و تاثیر پذیری از اسلام سخن گفت و رژیم شاه را به شدت محکوم کرد . بخش هایی از این دفاعیه : ان الحیاه عقیده و جهاد . سخنم را با گفته ای از مولا حسین شهید بزرگ خلق خاورمیانه آغاز می کنم . من که یک مارکسیست-لنینیسم هستم برای نخستین بار عدالت اجتماعی را در مکتب اسلام جستم و آنگاه به سوسیالیسم رسیدم .
هنگامی که مارکس می گوید : در یک جامعه طبقاتی ثروت در سویی انباشته می شود و فقر و گرسنگی و فلاکت در سویی دیگر در حالیکه مولد ثروت طبقه محروم است . و مولا علی می فرماید قصری بر پا نمی شود مگر آنکه هزاران نفر فقیر گردند .خسرو گلسرخی زاده 2بهمن 22 و مقتول 29 بهمن 52 شاعر و نویسنده مارکسیست ایرانی و از فعالان سیاسی چپگرا یادش گرامی باد

گلسرخی عمده آثار خود را با نام مستعار منتشر می‌کرد. در زیر به برخی آثار وی اشاره شده‌است:

* ای سرزمین من مجموعه اشعار به کوشش کاوه گوهرین
* سیاست هنر، سیاست شعر (با نام خ. گلسرخی)
* نیما و حقیقت خاکی (با نام خسرو تهرانی)
* ادبیات توده (با نام خسرو تهرانی)
* واپسین دم استعمار نوشته فرانتس فانون (ترجمه با نام خسرو کاتوزیان)


همچنین وی آثاری را با نام‌های مستعاری نظیر دامون و خ. گ. منتشر کرده‌است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر